تأثیر ورزش متوسط بر خطر سکته در زنان

13 فوریه 2014- ورزش هایی با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع می تواند خطر وقوع سکته ی مغزی را در زنان تا 20 درصد کاهش دهد، همچنین سبب تعدیل خطر سکته  در زنانی شود که پس از یائسگی تحت درمان با هورمون هستند (هورمون تراپی سبب افزایش خطر سکته در میان زنان یائسه می گردد).

برای کاهش خطر سکته ، زنان نیازی به انجام دو ماراتون یا  ورزش های هوازی شدید ندارند. ورزش هایی با شدت متوسط نظیر پیاده روی سریع یا تنیس می تواند سبب کاهش خطر سکته در زنان شود.

نتایج این تحقیق در کنفرانس بین المللی انجمن سکته ی آمریکا ارائه گردید.

پرفسور Wangمی گوید : برای من بسیار حیرت آور بود که فعالیت فیزیکی متوسط قویترین تأثیر را در کاهش سکته در میان زنان دارد ، فعالیت های شدید نظیر دویدن سبب کاهش بیشتر خطر سکته نمی شود. فعالیت های متوسط نظیر پیاده روی سریع برای این سناریو ایده آل است.

در این تحقیق دانشمندان دریافتند ورزشهایی با شدت متوسط می تواند به کاهش خطر افزایش یافته ی سکته بر اثر درمانهای هورمونی در زنان یائسه کمک کند( اما نه کاملاٌ ). محققین به تجزیه و تحلیل اطلاعات 133479 زن شرکت کننده در مطالعه ی معلمین کالیفرنیا پرداختند . دانشمندان می خواستند تعداد افرادی که در فاصله ی سالهای 1996 تا 2010 دچار سکته شدند را بررسی کنند. افرادی که فعالیت ورزشی متوسط خود را 3 سال قبل از ثبت نام در این تحقیق آغاز کرده بودند، 20 درصد کمتر از زنانی که هیچ فعالیت ورزشی نداشتند دچار سکته شدند .

دکتر Wangمی گوید : مزایای کاهش خطر سکته ی مغزی بیشتر در میان گروهی از زنان که فعالیت بدنی متوسط و مداومی داشتند، مشاهده می شود . خطر سکته ی مغزی در زنان یائسه ای که تحت هورمون درمانی یائسگی قرار داشتند نسبت به زنانی که هرگز تحت این نوع درمان نبودند 30 درصد بیشتر است . این خطر با متوقف شدن درمان با هورمون از بین می رود .

پرفسورWang  می گوید : تأثیرات فعالیت فیزیکی و هورمون درمانی بروی این افراد بلافاصله ظاهر می شود و فواید انجام فعالیت فیزیکی در زنان قبل و بعد از یائسگی مشاهده می شود . بهمین علت پرفسور Wang  توصیه می کند زنان نوعی از فعالیت فیزیکی را در برنامه ی روتین زندگی خود بگنجانند . شما نیازی به رفتن به اردوهای کوهنوردی حرفه ای ندارید ، فعالیت های فیزیکی که ما در مورد آن صحبت می کنیم برای عموم مردم قابل دسترس هستند .

پیاده روی با قدرت و تنیس تفریحی مثالهایی برای انجام ورزش هستند. الزامی به عضویت در ورزشگاه خاصی برای انجام این ورزش ها وجود ندارد . این تحقیق نشان داد زنان مبتلا به دیابت در معرض خطر بالایی برای سکته ی مغزی هستند البته این گروه از زنان دارای اضافه وزن نیز می باشند .

پرفسور Wang  می افزاید : فعالیت فیزیکی ، چاقی و دیابت به شدت با یکدیگر مرتبط می باشند جلوگیری از سکته ی مغزی در میان افراد دیابتی سوال بسیار مهمی است که باید راه حلی برای آن یافت. در این مطالعه 87 درصد از زنان سفید پوست بودند. به نظر دکتر Wang  نتایج این تحقیق می تواند برای زنان قومیت های دیگر نیز بکار گرفته شود زیرا میزان کاهش خطر سکته با انجام ورزش با شدت متوسط، بسیار چشمگیر است. برای بررسی میزان ورزش متوسط برای کمک به جلوگیری از سکته در افراد مبتلا به دیابت باید تحقیقات بیشتری انجام شود .

منبعwww.sciencedaily.com/releases/2014/02/140213112729.htm :

سرپرست مترجمین : فرخی نیا